
 1 

DECLARATION OF THOMAS YAZDGERDI 

  

I, Thomas Yazdgerdi, declare the following under penalties of perjury: 

1. I am a member of the Senior Foreign Service at the Department of 

State and am the President of the American Foreign Service Association (AFSA).  

AFSA is both a professional association and the exclusive employee representative 

for the U.S. Foreign Service. It represents approximately 18,000 active-duty 

members of the Foreign Service at the Department of State, the United States 

Agency for Global Media (USAGM), and other U.S. foreign affairs agencies.  As 

AFSA President, I regularly communicate with our members through AFSA-wide 

messages and often hear directly from our members. Similarly, AFSA staff is in 

daily contact with members serving domestically and overseas. 

2. On March 14, 2025, President Trump issued the Executive Order 

(EO), Continuing The Reduction of the Federal Bureaucracy, with the intent of 

effectively eliminating the US Agency for Global Media (USAGM). An article 

published on the White House website the next day states that the EO “will ensure 

that taxpayers are no longer on the hook for radical propaganda.”   

3. Since then VOA has gone dark. AFSA members, across our 

constituent agencies, have advised that operations ceased on March 15, 2025.  For 

example, the postings on the VOA news site, https://www.voanews.com, are dated 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92-2     Filed 04/16/25     Page 1 of 7

https://www.voanews.com/


 2 

on or before March 15.1  AFSA members have further advised about specific 

concerns raised by specific posts across the globe. Below, are eight examples from 

cables recently sent by various overseas missions to Department of State leadership 

(the specific cable is identified by its number).  

4. None of the cables contain classified information. Like all cables at 

this level, they have been classified Sensitive But Unclassified (SBU). The Foreign 

Affairs Manual defines SBU information as “information that is not classified for 

national security reasons, but that warrants/requires administrative control and 

protection from public or other unauthorized disclosure for other reasons.”  See 12 

FAM 541.  Such information is typically produced in response to Freedom of 

Information Act (FOIA) requests, unless FOIA exempt. 

5. I reasonably believe the information disclosed herein evidences 

violations of law, rule, or regulation, gross mismanagement, a gross waste of 

funds, an abuse of authority, or a substantial and specific danger to public health or 

safety. The disclosures are therefore protected under the federal whistleblower 

laws.  See 5 U.S.C. § 2302(b)(8) (Prohibited Personnel Practices).  

 
1 See, e.g., the following front page stories accessed on April 15, 2025:  Starmer: ‘Sooner or 

Later’ Russia Must Yield to Peace (March 15, 2025), available at 

https://www.voanews.com/a/starmer-sooner-or-later-russia-must-yield-to-peace/8011681.html; 

VOA Kurdish: Syria’s Interim Constitution Raises Fears of Sectarian Division (March 15, 2025), 

available at https://www.voanews.com/a/voa-kurdish-syria-s-interim-constitution-raises-fears-of-

sectarian-division-/8011267.html; and US to Expel South Africa Ambassador as Relations 

Deteriorate (March 14, 2025), available at https://www.voanews.com/a/us-government-

shutdown-likely-averted-democrats-fracture/8011226.html.  

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92-2     Filed 04/16/25     Page 2 of 7



 3 

6. Botswana (25 Gaborone 144):   

 

With U.S. Agency for Global Media (USAGM) likely scaling back 

operations significantly, Post has lost its most potent interagency 

partner in the fight against Chinese media influence in Botswana.  …  

Absent USAGM content via the Voice of America (VOA) or another 

similar source, Xinhua News Agency and Sputnik will be the primary 

sources of re-distributed international news wire content in Botswana, 

including those that broadly shape narratives about the United States. 

7. Cuba (25 Havana 150): 

Radio and TV Martí have long been regarded as vital sources of 

uncensored news for Cubans, countering state-controlled narratives. 

… Meanwhile Castro's cronies amplified messages that celebrated the 

closure of Radio and TV Martí as a victory for the regime and signals 

a change in U.S. priorities away from the island. 

8. Kosovo (25 Pristina 278) 

RFE/RL and VOA have advanced U.S. strategic interests and 

countered adversarial narratives in the Balkans. The space created 

through withdrawal of these outlets will most likely be filled by 

foreign actors such as China, Russia, and others, undermining U.S. 

influence and policy. 

9. Kuwait (25 Kuwait 278) 

USAGM's broadcasts into Iran counter the regime's propaganda, 

offering an uncensored perspective on U.S. foreign policy and Iran's 

destabilizing role in the region. The programming has been vital in 

providing uncensored, independent news to Iranian audiences, directly 

challenging Tehran's tightly controlled state narratives. The closure of 

this critical platform would not only weaken the effectiveness of U.S. 

messaging on pivotal issues critical to the Maximum Pressure 

campaign, including Iran's regional provocations, the activities of 

groups such as Hamas, Hizballah, and the Houthis, as well as broader 

U.S. policy objectives, but also limit efforts to promote democratic 

values and human rights. The Iranian regime's repeated grievances 

about USAGM Kuwait broadcasts underscore its impact in 

undermining the credibility of the regime's propaganda and allow it an 

unchallenged stranglehold on information accessible to the Iranian 

people. By abandoning this broadcasting capability, the United States 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92-2     Filed 04/16/25     Page 3 of 7



 4 

would relinquish a powerful tool for influencing regional narratives 

and, in doing so, strengthen adversarial voices that seek to challenge 

U.S. policies and objectives. 

… 

USAGM's closure will clear the path for adversarial nations, 

particularly China, to seize the opportunity to enhance their state-run 

media presence. With the end of U.S. broadcasts not only in Iran but 

throughout the Middle East, we will witness a shift toward pro-China 

and pro-Iran messaging throughout the region, expanding their 

influence and further eroding U.S. influence. 

… 

As regional tensions intensify, particularly between Iran and Israel, 

the shutdown of the USAGM station marks a pivotal shift with 

potentially far-reaching implications across the Gulf region, reducing 

U.S. influence over critical media narratives. While the Iranian regime 

would benefit from the removal of a significant source of pressure on 

its authority, adversaries like China are poised to exploit the larger 

strategic vacuum, with China also likely to expand its own regional 

presence. If the current trend continues, U.S. soft power in the region 

could face serious erosion, and the message of U.S. commitment to 

media freedom and our capacity to maintain stability would be 

undermined. 

10. Nigeria (25 Lagos 160) 

For over four decades, USAGM had served as a counterweight to 

foreign influence and propaganda operations, building a network of 40 

affiliate radio and TV stations across Nigeria. Each week VOA 

content reaches 19 million Nigerians …  

While the move to reduce spending by scaling back USAGM 

operations will save taxpayer dollars, it will also enable outlets like 

China Global Television Network (CGTN), Russia's RT, and the 

emerging Russian-led, UAE-based Viory network to expand their 

reach. 

… China may capitalize on the USAGM retreat to expand its soft 

power reach in Nigeria, while Russia's influence, which has waned, 

may be revitalized in the absence of USAGM from Nigeria. Without 

VOA's trusted reporting from the American perspective, the United 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92-2     Filed 04/16/25     Page 4 of 7



 5 

States has lost not only a tool to counter adversaries in the information 

space, but also an effective mechanism for advancing U.S. interests 

directly into the homes of millions of Nigerians. 

(25 Abuja 508) 

VOA Hausa, with an annual budget of around $3.3 million, reaches 

16.9 million weekly listeners out of a potential 60 million Hausa 

speakers in West Africa. It is a targeted, cost-effective tool to counter 

the messaging of these competitors and extremists, delivering a 

distinct U.S. perspective to Hausa-speaking communities, as well as 

access to credible Islamic voices of moderation and opposition to 

terrorism. In countering our adversaries, whether competitors such as 

China and Russia or extremist groups, VOA Hausa is an indispensable 

asset increasing America's diplomatic strength and helping secure our 

interests against extremists. As ten Northern Nigerian civil society 

organizations wrote to Ambassador Mills to ask for reconsideration of 

VOA Hausa's closure, "VOA Hausa is a beacon of hope and a source 

of credible information" for millions of Nigerians and Africans across 

the continent. 

… The reduction in USAGM operations, including VOA Hausa, risks 

ceding critical ground to China and Russia, who are intensifying 

Hausa-language media efforts to sway West Africa's Hausa speakers.  

…  Without VOA Hausa's $3.33 million budget sustaining its 10 

million weekly listeners, local Nigerian media affiliates may turn to 

these strategic competitors for content, amplifying foreign influence 

over a demographic pivotal to regional stability. Similarly, VOA 

Hausa's outreach plays a key role in neutralizing extremist messaging. 

The vacuum caused by no VOA Hausa counter-messaging will be 

filled by bad actors' narratives and will erode U.S. influence in 

Nigeria's Hausa-speaking north, where VOA's credible reporting 

countered both extremist propaganda from groups like Boko Haram 

and the strategic messaging of adversarial states. 

11. Pakistan (25 Islamabad 450) 

Shuttering VOA's Pashto service will leave a critical news and 

information gap along the Afghanistan-Pakistan border, where 

military, jihadist, and extremist narratives and disinformation 

dominate the media landscape.  

 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92-2     Filed 04/16/25     Page 5 of 7



 6 

12. Serbia (25 Belgrade 322) 

The potential shuttering of USAGM outlets would leave a significant 

void in objective, fact-based coverage of China in Serbia's media 

space-just as one of Serbia's fastest-growing cable news operations, 

Telekom Srbija's Newsmax Balkans channel (an affiliate of U.S.-

based Newsmax), was poised to strike an agreement with USAGM to 

share reporting resources, significantly expanding the audience for 

USAGM-produced content among the Serbian mainstream. 

… China and other adversaries will fill the void left by USAGM 

content "in weeks, not months," one prominent foreign affairs reporter 

told us. 

13. United Kingdom (25 London 714) 

The closure of VOA Persian and Radio Farda eliminates key partners 

in communicating USG priorities and messages to the Iranian people 

and regime, and it cedes media space to the foreign malign influence 

of the Iranian regime. 

… A 2023 survey from the GAMAAN Institute (the non-profit the 

Group for Analyzing and Measuring Attitudes in Iran) found that 

nearly 35 percent of Iranians inside Iran "often or sometimes" watch 

VOA Persian, while nearly 30 percent "often or sometimes" listen to 

Radio Farda. 

… 

Iranian state-run propaganda outlets rejoiced at the news of the 

closure of VOA Persian. Iranian state TV broadcast a show … 

welcoming the shutdown …. Describing the two outlets as a "waste of 

U.S. taxpayers' dollars," the show said their shutdown will serve as a 

"lesson" for the Iranian opposition that "the United States is not 

trustworthy."  

…  

  

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92-2     Filed 04/16/25     Page 6 of 7



 7 

 

A former Iran International journalist said, "I am heartbroken. It's very 

bad news for journalists and very good news for the Islamic 

Republic." 

I declare under penalty of perjury under the laws of the United States that 

the foregoing is true and correct. 

Dated:  April 16, 2025 

  

             THOMAS YAZDGERDI                        

 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92-2     Filed 04/16/25     Page 7 of 7


