
 

UNITED STATES DISTRICT COURT 
DISTRICT OF COLUMBIA 
 
PATSY WIDAKUSWARA, JESSICA JERREAT, 
KATHRYN NEEPER, JOHN DOES 1-4, 
REPORTERS SANS FRONTIÈRES, 
REPORTERS WITHOUT BORDERS, INC., 
AMERICAN FEDERATION OF STATE, 
COUNTY AND MUNICIPAL EMPLOYEES 
(AFSCME), AMERICAN FEDERATION OF 
GOVERNMENT EMPLOYEES (AFGE), 
AMERICAN FOREIGN SERVICE 
ASSOCIATION (AFSA), and THE 
NEWSGUILD-CWA, 

Plaintiffs, 
 

-against- 
 

KARI LAKE, in her official capacity as Senior 
Advisor to the Acting CEO of the U.S. Agency for 
Global Media; VICTOR MORALES, in his 
official capacity as Acting CEO of the U.S. 
Agency for Global Media; and U.S. AGENCY 
FOR GLOBAL MEDIA, 
 

Defendants. 
 

 
 

Case No. 1:25-cv-01015-RCL 

 
 
REPLY MEMORANDUM OF POINTS AND AUTHORITIES IN FURTHER SUPPORT 

OF PLAINTIFFS’ MOTION FOR A PRELIMINARY INJUNCTION 
 
 

Emery Celli Brinckerhoff Abady Ward & Maazel LLP 
Government Accountability Project 

American Federation of Government Employees, AFL-CIO 
American Foreign Service Association 

American Federation of State, County and Municipal Employees, AFL-CIO 
Democracy Forward Foundation 
State Democracy Defenders Fund 

Media Freedom and Information Access Clinic at Yale Law School
 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 1 of 30



i 
 

PRELIMINARY STATEMENT .....................................................................................................1 

ARGUMENT ...................................................................................................................................3 

I. PLAINTIFFS ARE LIKELY TO SUCCEED ON THE MERITS ..........................3 

A. All Plaintiffs Have Standing ........................................................................3 

B. The Court Has Jurisdiction Over Plaintiffs’ Claims ....................................4 

1. Plaintiffs Are Not Channeled to an Administrative Agency ...........5 

2. The Tucker Act Does Not Divest this Court of Jurisdiction ............6 

C. Plaintiffs Are Likely to Prevail on their APA Claims .................................8 

D. Plaintiffs Are Likely to Succeed on the Merits of their Ultra Vires  
and Mandamus Claims ...............................................................................11 

E. Defendants’ Gutting USAGM to Suppress Reporting they Dislike  
Is Textbook Viewpoint Discrimination in Violation of the First 
Amendment ................................................................................................13 

1. Pickering Applies to Plaintiffs’ First Amendment Claims ............13 

2. Defendants Are Restraining Plaintiffs’ Speech on Matters of  
Public Concern Because of Plaintiffs’ Viewpoint .........................14 

3. Defendants’ Claimed Interest in “Balanced” and  
“Comprehensive” Coverage Does Not Outweigh Plaintiffs’  
Speech Interests .............................................................................17 

F. Defendants’ Shuttering of USAGM Networks Violates Plaintiffs  
Jerreat’s and Doe 1’s First Amendment Right to Exercise of  
Editorial Discretion ....................................................................................19 

G. Defendants’ Silencing of USAGM Reporting Violates the RSF  
Plaintiffs, TNG-CWA, and Their Members’ First Amendment  
Right to Receive .........................................................................................20 

H. Defendants’ Gutting of USAGM Violates the Statutory Firewall .............21 

II. PLAINTIFFS FACE IRREPARABLE HARM .....................................................22 

III. THE BALANCE OF THE EQUITIES AND PUBLIC INTEREST FAVOR  
A PRELIMINARY INJUNCTION........................................................................24 

IV. THERE IS NO BASIS TO ARTIFICIALLY NARROW RELIEF .......................24 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 2 of 30



ii 
 

V. NO BOND SHOULD BE REQUIRED .................................................................25 

CONCLUSION ..............................................................................................................................25 

 

 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 3 of 30



1 
 

PRELIMINARY STATEMENT 

This case is brought by a diverse coalition of plaintiffs who have varied, yet equally 

compelling, interests in the continuation of the United States Agency for Global Media’s  

(“USAGM”) statutorily mandated broadcast functions. Plaintiffs challenge the unlawful decision 

to dismantle USAGM and to cease nearly all of its statutorily mandated duties. Plaintiffs ask for 

emergency relief to, among other things, prevent Defendants from dismantling the Agency, which 

would preclude any hope of resurrecting at final judgment its vital, mandatory functions, and to 

stop Defendants from their blatant viewpoint discrimination against USAGM staff, who produce 

independent journalism Defendants have branded as “radical propaganda.”  

All parties agree that USAGM shut down all broadcasting operations, fired every single 

one of its 598 personal service contractors, and put nearly all of its full-time equivalent staff on 

administrative leave on March 15, the day after the EO. Second Thomas Decl. ¶¶ 3, 5. On that 

date, all USAGM broadcast activity went silent and 94% of the agency’s workforce was shut out.  

Defendants also do not dispute (because they do not address), that Voice of America 

(“VOA”), including its 49 worldwide language services that reached 360 million listeners, remains 

offline to this day. Dkt. 16-18 ¶ 2; Dkt. 16-19 ¶ 5; Yazdgerdi Decl. ¶ 3. And the record shows 

Defendants have no intention of resuming VOA’s mandatory broadcasts. To the contrary, they 

have proposed to eliminate the entire bargaining unit of radio broadcast technicians, without whom 

VOA cannot broadcast, see Dkt. 33-2 ¶¶ 3-6, and they intend to terminate an additional 594 VOA 

employees, including international broadcasters, technicians, budget analysts, and electronics 

engineers, see Dkt. 33-3 ¶¶ 3-5.  

To date, more than a month after being taken off the air, the only broadcast that has resumed 

is the Office of Cuba Broadcasting (“OCB”), which is apparently being carried out by less than 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 4 of 30



2 
 

12% of the Agency’s pre-March 15 workforce. Dkt. 88-4 ¶¶ 6-7.1 But as Judge Oetken found, 

OCB is “hardly sufficient for USAGM’s affiliates to ‘reach a significant audience,’” as statutorily 

required. Dkt. 54 at 14; see also 22 U.S.C.A. § 6202(c) (enumerating what VOA will do); nor can 

it alone fulfill Congressional requirements to report on “each significant region of the world.” Id. 

§ 6202(a)(7), (b)(5)-(7). Nor can OCB fill the national security gap VOA’s absence creates. See 

Yazdgerdi Decl. ¶¶ 5-13.2 

In now disavowing their intent to shutter the Agency, including VOA, Defendants also 

ignore their own repeated assertions that the agency is “not salvageable.” See Dkt. 16-3 at 2 (Lake: 

“This agency is not salvageable.”); Dkt. 16-7 at 2 (Lake: “Voice of America is unsalvageable”); 

see also Dkt. 16-5 at 2 (Musk: “shut them down”). Nor do they acknowledge their baseless claims 

that its employees amount to “spies and terrorist sympathizers and/or supporters” who engage in 

“self-dealing,” “over-spending,” and amount to a “giant rot.” Dkt. 16-3 at 2; Dkt. 16-18 ¶¶ 6-8; 

Dkt. 16-19 ¶¶ 11-12; Dkt. 16-21 ¶¶ 8, 10; Dkt. 16-22 ¶ 7. Defendants’ claims that it simply 

effectuated a “pause” on agency functions is flat wrong. Dkt. 88 at 48 

 
1 Defendants say they “reinstated” all PSCs on March 28. In fact, they “advised [PSCs] that the 
termination of [their] personal services contract[s are] on hold until further notice” on March 29, 
the day after Judge Oetken entered a temporary restraining order requiring them to do so. Second 
J.D. 4 Decl. ¶¶ 5-6. 
2 OCB accounts for less than five percent of the budget Congress appropriated for USAGM’s 
federal entities. See Compl. ¶¶ 45-46 (citing appropriations laws). VOA, by contrast, accounts for 
50.9% of the annual federal-entity budget. Per Congress’s express order, these funds are not 
fungible without notice to Congress, and even with notice cannot be reallocated by more than five 
percent. Id. ¶ 47.  

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 5 of 30



3 
 

ARGUMENT 

I. PLAINTIFFS ARE LIKELY TO SUCCEED ON THE MERITS 

A. All Plaintiffs Have Standing 

Defendants begin by conceding that the individual named Plaintiffs and The News Guild-

CWA (“TNG-CWA”) have standing. Dkt. 88 at 14. That alone is enough for this case to move to 

the merits on all claims.3  

But Defendants are wrong that the public-sector unions (AFSCME, AFGE, AFSA) and 

RSF/RSF USA (“RSF”) do not have organizational or associational standing. Starting with the 

public-sector union’s organizational standing: A union representing federal employees is required 

by statute to represent “the interests of all employees in the unit it represents.” 5 U.S.C. 

§ 7114(a)(1). Plaintiffs’ opening submissions described at length how that responsibility extends 

to responding to members’ concerns and trying to plug the information gap that USAGM has 

created by its unilateral, unexplained actions. See Dkt. 16-16 ¶¶ 10-11; Dkt. 16-13 ¶¶ 10, 15-17, 

20-21; Dkt. 16-14 ¶¶ 5, 12, 14, 17. The unions are expending significant resources to counteract 

USAGM’s obstruction of their ability to perform their core services advising members about the 

terms of their employment and the implication of Defendants’ actions. That is enough. See People 

for the Ethical Treatment of Animals v. USDA, 797 F.3d 1087, 1094 (D.C. Cir. 2015). 

Defendants also do not mention their decisions to eliminate the entire AFSCME 1418 

bargaining unit and terminate 594 AFGE members, thereby depriving both unions of dues and 

 
3 See UAW-Lab. Emp. & Training Corp. v. Chao, 325 F.3d 360, 362 (D.C. Cir. 2003); see also Dkt. 
17 at 29-28 (TNG-CWA members harmed as employees and reputational harm); id. at 38-39 
(TNG-CWA members harmed as listeners); id. at 27-28 (all Plaintiffs’ First Amendment rights 
harmed); see also id. at 26 (TNG-CWA has First Amendment right to receive). 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 6 of 30



4 
 

existentially threatening AFSCME 1418. Nat’l Treasury Emps. Union v. I.R.S., No. CIV.A. 04-

CV-0820, 2006 WL 416161, at *2 (D.D.C. Feb. 22, 2006) (loss of dues confers standing). 

Regarding RSF’s organizational standing, Defendants ignore that VOA “frequently covers 

RSF’s reports and advocacy efforts,” meaning that “loss of VOA weakens [RSF’s] ability to 

amplify press freedom concerns throughout the world” and to distribute the organization’s work 

product. Dkt. 16-15 ¶ 19.  

As to associational standing, Defendants ignore that the members of the labor organizations 

and RSF produce programming for USAGM or its statutory grantees and suffer a First Amendment 

harm by having their work silenced. See Dkt. 17 at 33-34, 35, see also id. at 27-28 (detailing 

irreparable harm to all who are “involved in producing reporting for USAGM and its grantee 

networks”). Defendants also wrongly claim that the public-sector union members do not face 

“imminent” harm because they have merely been placed on administrative leave. This argument 

is flatly inconsistent with their later insistence that the same exact action could be brought before 

the MSPB as a prohibited personnel practice. See Dkt. 88 at 11-12. It also ignores, again, their own 

stated “decision” to terminate 623 AFGE and AFSCME members. See Dkt. 33-2 at 5; Dkt. 33-3 

at 6. As to RSF, Defendants ignore that RSF members rely on VOA broadcasts abroad to inform 

their own reporting and their personal safety—facts detailed extensively at Dkt. 16-15. All 

Plaintiffs plainly have standing on multiple grounds. 

B. The Court Has Jurisdiction Over Plaintiffs’ Claims 

Defendants’ attempt to pick off the individual Plaintiffs on jurisdictional grounds fails for 

the same reasons provided in Plaintiffs’ opposition to Defendants’ motion to dissolve the TRO and 

Plaintiffs’ opening brief. See Dkt. 17 at 47-51; Dkt. 89 at 2-18. We incorporate those arguments 

by reference and provide limited elaboration. See Kauffman v. Anglo-Am. Sch. of Sofia, No. CIV.A. 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 7 of 30



5 
 

88-3419 (RCL), 1991 WL 222423 at *2 (D.D.C. Oct. 17, 1991) (permitting incorporation by 

reference). 

1. Plaintiffs Are Not Channeled to an Administrative Agency 

To summarize, this Court has jurisdiction at least because multiple Plaintiffs have no 

connection to federal employment (TNG-CWA, RSF, RSF USA). Defendants concede that one of 

those plaintiffs, TNG-CWA, also has standing. But in fact, each Plaintiff in this case appropriately 

invokes this Court’s jurisdiction to stop the unlawful shuttering of a statutorily mandated agency 

because: this case simply does not implicate federal employment statutes; even if it did, the claims 

at issue are not of a type that Congress intended to be channeled to agency adjudication; even if 

Congress intended that these claims be channeled to the CSRA or OSC, its intent has been defeated 

by the decimation of those bodies, contrary to the statutory scheme; and exercising jurisdiction 

here is necessary to rein in USAGM’s violation of multiple clear statutory directives. See Dkt. 89 

at 8-10 (elaborating on each point). 

Defendants rely primarily on AFSA v. Trump, No. 1:25-CV-352 (CJN), 2025 WL 573762 

(D.D.C. Feb. 21, 2025). But, as noted in Dkt. 89 at 10, AFSA did not include plaintiffs without a 

connection to federal employment. 2025 WL 573762, at *4 n.1. AFSA also acknowledged that “it 

may be the case that . . . in the long run, plaintiffs’ assertions of harm could flow from their 

constitutional and APA claims regarding the alleged unlawful ‘dismantl[ing]’ of USAID,” but that 

the allegations of irreparable harm before the court at the preliminary injunction stage “flow[ed] 

essentially from their members’ existing employment relationships with USAID.” Id. at *7. Not 

so here, where the harms stem from USAGM’s incontrovertible cessation of nearly all its 

statutorily mandated broadcasts and grant funding.  

Defendants then seek to distinguish Turner v. U.S. Agency for Global Media, 502 F. Supp. 

3d 333 (D.D.C. 2020), despite recognizing its similarity, by claiming that this case is more closely 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 8 of 30



6 
 

tied to “working conditions.” There are at least two problems with that argument. First, Defendants 

are inconsistent about whether being placed on administrative leave is a meaningful change to 

working conditions—here they say yes, but as it relates to standing they say no. Second, part of 

Judge Howell’s reasoning in finding the First Amendment Turner claim not channeled was that it 

upended “background assumption behind doing journalism at VOA and the networks.” Id. at 367. 

That upending is at its maximum here where Defendants have ceased all journalism at VOA. Sure, 

ceasing all operations will more obviously affect employment relationships, but it also more 

obviously precludes administrative agencies from ordering appropriate relief: No one contends 

that the MSPB could order USAGM to start broadcasting its 49 language services again. Finally, 

Turner, like AFSA, lacked non-federal-employee plaintiffs. 

USAGM can’t function without employees, so of course part of mandating that it continues 

to exist and function requires precluding it from dispensing with everyone who does the work. 

That doesn’t make this case merely about employment. See Nat'l Treasury Emps. Union v. Vought, 

No. CV 25-0381 (ABJ), 2025 WL 942772 , at *46 (D.D.C. Mar. 28, 2025) (enjoining employee 

terminations except terminations for cause in service of preserving CFPB), administratively 

stayed, 2025 WL 996856. 

2. The Tucker Act Does Not Divest this Court of Jurisdiction 

The Tucker Act does not divest this Court of jurisdiction over Doe 3 and 4’s pursuit of the 

same claims that all plaintiffs in this case pursue—that Defendants are unlawfully dismantling 

USAGM. While the Tucker Act provides the Court of Federal Claims with exclusive jurisdiction 

over “contract claims against the government,” Does 3 and 4 do not assert contract claims. 

Transohio Sav. Bank v. Dir., OTS, 967 F.2d 598, 609 (D.C. Cir. 1992), overruled in part on other 

grounds, Perry Cap. LLC v. Mnuchin, 864 F.3d 591, 620 (D.C. Cir. 2017). Importantly, the fact 

that a contract is involved is not enough to make a claim a “contract claim.” Id. The question is 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 9 of 30



7 
 

whether the claims “are founded only on a contract, or whether they stem from a statute or the 

Constitution.” Transohio, 967 F.2d at 609 (emphasis added). The analysis is the same under the 

Contract Disputes Act. See Ingersoll-Rand Co. v. United States, 780 F.2d 74, 76 (D.C. Cir. 1985). 

Does 3 and 4’s claims are not founded on a contract, let alone “only” on one. The “source 

of rights” Does 3 and 4 assert derive from the Constitution and statute, not from their contracts. 

See Compl. ¶¶ 102-160. The Complaint does not so much as mention the contracts’ terms or claim 

they were breached. Indeed, Doe 3 and 4’s claims are no different from the claims of other non-

contractee Plaintiffs—so necessarily could not arise from contracts the other Plaintiffs do not have. 

While Defendants’ brief details various provisions of Plaintiffs’ contracts, those terms are beside 

the point.4 Where, as here, “there is no question of whether the contract forbids termination,” but 

rather “only a question of whether the Constitution,” or statute, “forbids it,” that claim is not a 

“contract action.” Navab-Safavi v. Broadcasting Bd. of Governors, 650 F. Supp. 2d 40, 68 (D.D.C. 

2009) (discussing VOA personal services contractor’s First Amendment claim against USAGM 

predecessor). 

The “type of relief sought” likewise is not contractual. Plaintiffs seek an injunction barring 

Defendants from unlawfully dismantling USAGM—which wiping out USAGM’s workforce 

(including terminating the freelance contractor journalists) would do. Even if that injunctive relief 

might in some ways have similar effects to ordering specific performance on Does 3 and 4’s (and 

 
4 While Defendants object that Plaintiffs did not file copies of their contracts with their motion, 
Dkt. 88 at 16, their claims do not depend on any contract term, making such filing 
unnecessary.  Moreover, after Defendants demanded them, Plaintiffs provided copies of Does 3 
and 4’s contracts with their personal information redacted. Id. at 16 n.3. As for defense counsel’s 
demand for the Doe plaintiffs’ identities, the Doe Plaintiffs have moved to proceed 
pseudonymously—including by keeping their identities from Defendants—given their legitimate 
fears of retaliation by the Defendants themselves. Dkt. 14. Defendants have not filed an opposition 
to that pending motion.  

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 10 of 30



8 
 

other PSCs’) contracts, district courts are not “forbidden from granting injunctive relief merely 

because that relief might be the equivalent of ordering specific performance of a government 

contract.” Transohio, 967 F.2d at 611. 

Defendants also challenge this Court’s jurisdiction to require them to make, and honor, 

grants to the grantee networks. That challenge fails for the reasons explained in Plaintiffs’ 

opposition to Defendants’ motion to dissolve the TRO. See Dkt. 89 at 2-6. Defendants now add 

that, since the Supreme Court’s emergency-docket order in Department of Education v. 

California, No. 24A910, 145 S. Ct. 966 (2025) (per curiam), other courts have stayed or denied 

“the types of remedies sought here.” Dkt. 88 at 34. But those other cases are distinguishable for 

largely the same reasons as California itself—they involved competitive grant programs where 

only the grant agreement, and not any statute, entitled the plaintiff grantees to funds. See Dkt. 89 

at 5-6; Am. Ass’n of Colleges for Teacher Educ. v. McMahon, No. 1:25-CV-00702-JRR, 2025 

WL 863319, at *10 (D. Md. 2025); Compl. ¶¶ 14-17, 40, Mass. Fair Housing Ctr. v. HUD, No. 

25-cv-30041 (D. Mass. 2025) (ECF 1). 

For these reasons as well, Defendants’ argument that Plaintiffs’ APA claims are barred 

because there are other adequate remedies at law is wrong. See Dkt. 88 at 44-45. 

C. Plaintiffs Are Likely to Prevail on their APA Claims 

Defendants argue the APA claims are not ripe because USAGM is not “closed.” Dkt. 88 at 

39. But Plaintiffs’ claims that Defendants are violating multiple laws and the Constitution do not 

hinge on the Agency being completely “closed.” It hinges on their decision to abandon statutory 

directives. As discussed above, on March 15, Defendants shut down all USAGM operations and 

declared the Agency “not salvageable.” VOA, the heart of the agency, remains closed and has no 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 11 of 30



9 
 

prospect of resuming operations. And statutory grantees are still battling for their funding.5 See 

Third Schleuss Decl. ¶ 3. The Agency has made its decision and is carrying it out; there is no 

ripeness issue. 

For these same reasons, Plaintiffs have identified discrete and final agency action subject 

to judicial review. March 15 marked the “consummation of [the] agency’s decisionmaking process 

to comply with the President’s executive order.” Drs. for Am. v. Off. of Pers. Mgmt., No. CV 25-

322 (JDB), 2025 WL 452707, at *5 (D.D.C. Feb. 11, 2025). It “bound [VOA] staff by forbidding 

them to continue the [work of the agency] in any way from that moment on,” thereby making it 

reviewable agency action. Biden v. Texas, 597 U.S. 785, 808–09 (2022); see also Order Granting 

TRO, Dkt. 54 at 7-8; Gomez v. Trump, 485 F. Supp. 3d 145, 193 (D.D.C. 2020) (agency’s 

suspension of statutory duty amounts to final agency action). The fact that the ramifications of that 

decision are still unfolding does not render the decision itself unreviewable. See NTEU, 2025 WL 

942772, at *10-12. Nor does the fact that Defendants may later change their mind and allow some 

employees to work undermine finality. “The mere possibility that an agency might reconsider . . . 

does not suffice to make an otherwise final agency action nonfinal.” Sackett v. EPA, 566 U.S. 120, 

127 (2012); Nat’l Env’t Dev. Ass’ns Clean Air Project v. EPA, 752 F.3d 999, 1006 (D.C. Cir. 

2014) (“An agency action may be final even if the agency’s position is ‘subject to change’ in the 

future.”). Defendants do not dispute that the decision affected rights or obligations or effected legal 

consequences.  

 
5 Defendants’ claim that Plaintiffs’ APA claims “at bottom” challenge the EO is confusing and 
baseless. Dkt. 88 at 43. As our opening brief said, “The order purports to respect Congressional 
decision-making by preserving USAGM’s ‘minimum presence and function required by law.’ But 
that is not how the order has been carried out[.]” Dkt. 17 at 20. Plaintiffs’ APA claims plainly 
challenge Defendants’ actions to implement the EO. 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 12 of 30



10 
 

In painting this case as a “programmatic attack,” Defendants gloss over the distinction 

between court orders requiring an Agency to take legally compelled action (this case), and those 

micromanaging the manner in which an Agency fulfills its statutory duties (not this case). See Am. 

Hosp. Ass'n v. Burwell, 812 F.3d 183, 191 (D.C. Cir. 2016). In simplest terms, Plaintiffs’ APA 

claims point to mandatory statutory directives on the one hand, and the literal radio silence of VOA 

programming on the other (as well as cessation of mandatory grants). This is a classic APA action, 

the scope of which is immense only because of the magnitude of Defendants’ noncompliance. See 

NTEU, 2025 WL 942772, at *12 (“Defendants can hardly complain that the focus of the action is 

too broad; it was the[y] who chose to paint with a broad brush, not plaintiffs.”); see also Oceana, 

Inc. v. Locke, 670 F.3d 1238, 1243 (D.C. Cir. 2011) (APA relief awarded where agency did not 

comply with statutory commands).   

Defendants devote fewer than two pages to the merits of whether they have violated the 

APA. Dkt. 88 at 42-43. Remarkably, they are silent on Plaintiffs’ claim that Defendants have acted 

arbitrarily and capriciously, notwithstanding that Judge Oetken premised the TRO partly on that 

basis. Dkt. 54 at 8-10. Even if USAGM could lawfully abandon its statutory duties (it clearly 

cannot, explained below), it would still need to explain such a dramatic shift in policy and 

demonstrate reasoned, considered decision-making that accounts for reliance interests. Encino 

Motorcars, LLC v. Navarro, 579 U.S. 211, 221 (2016). Defendants have failed to offer any reason 

to depart from Judge Oetken’s reasoning that they likely violated the APA. 

Defendants also do not address their statutory responsibility to make grants to the statutory 

grantees, including 22 U.S.C. §§ 6204(a)(4), (5), 6208(a)(1), nor do they address their brazen 

violation of the relevant Appropriations Acts, see Compl. ¶¶ 45-48.  

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 13 of 30



11 
 

Defendants do argue that by keeping OCB on-air, they have complied with their statutory 

duties. As discussed above, OCB represents a small component of USAGM and cannot carry out 

all its statutory mandates. See Dkt. 54 at 14-15 (Judge Oetken holding as much). OCB is separate 

from VOA, which is required by 22 U.S.C. § 6202(c) and § 6202(b)(3) to be on the air. Broadcast 

to only Cuba, moreover, is not “designed so as to effectively reach a significant audience,” id. 

§ 6202(a)(7), does not “meet needs which remain unserved by the totality of media voices 

available to the people of certain nations,” does not include “information about developments in 

each significant region of the world,” and does not present “a variety of opinions and voices from 

within particular nations and regions prevented by censorship or repression from speaking to their 

fellow countrymen.” Id. § 6202(b)(5)-(7); see also Me. Cmty. Health Options v. United States, 140 

S. Ct. 1308, 1320 (2020) (“shall” connotes a non-discretionary “requirement”).  

Moreover, although the North Korean and Iran programming mandates are phrased in less 

mandatory terms than VOA’s mandates and the USAGM broadcasting standards, it is absurd to 

claim that by broadcasting nothing at all to those countries, USAGM is in compliance with 

Congress’s directive that USAGM establish “a goal of providing 12-hour-per-day broadcasting to 

North Korea,” 22 U.S.C. § 7813, and develop a “strategy to” broadcast to Iran 24/7, 22 U.S.C. 

§ 8754(7)(A). Courts can discern from a statutory scheme “congressional intention to pursue a 

general goal. If the agency action is found not to be reasonably consistent with this goal, then the 

courts must invalidate it.” Robbins v. Reagan, 780 F.2d 37, 45 (D.C. Cir. 1985). 

D. Plaintiffs Are Likely to Succeed on the Merits of their Ultra Vires and 
Mandamus Claims 

Plaintiffs already addressed Leedom v. Kyne, 358 U.S. 184 (1958), and its hand-in-glove 

fit with this case in their earlier brief, Dkt. 89 at 16-17. In sum, (i) there is no express statutory 

preclusion at play in this case; (ii) USAGM is in violation of unambiguous statutory mandates, 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 14 of 30



12 
 

discussed above; and (iii) Defendants do not argue that any administrative body could order it to 

comply with those mandates. The ultra vires claim is therefore properly pled and mandamus is an 

appropriate judicial remedy. See In re Aiken Cnty., 725 F.3d 255, 266–67 (D.C. Cir. 2013) 

(Kavanaugh, J.) (exercising mandamus where executive agency “disregard[ed] federal law”).  

Nor are Plaintiffs’ claims purely statutory. Dkt. 88 at 51. “When the President takes 

measures incompatible with the expressed or implied will of Congress, his power is at its lowest 

ebb, for then he can rely only upon his own constitutional powers minus any constitutional powers 

of Congress over the matter.” Youngstown Sheet & Tube Co. v. Sawyer, 343 U.S. 579, 637 (1952) 

(Jackson, J., concurring). Defendants refuse to perform statutorily required functions and are 

withholding mandatory appropriations. Because they are acting directly contrary to Congressional 

mandates, the only source of power that they could plausibly rely on is the Constitution. See id.; 

Lincoln v. Vigil, 508 U.S. 182, 193 (1993) (“[A]n agency is not free simply to disregard statutory 

responsibilities[.]”); In re Aiken Cnty., 725 F.3d at 259 (“[T]he Executive [and subordinate 

executive agencies] must abide by statutory mandates and prohibitions.”).  

Defendants’ reliance on Dalton v. Specter, 511 U.S. 462 (1994), is therefore inapposite. 

Dalton “merely stands for the proposition that when a statute entrusts a discrete specific decision 

to the President and contains no limitations on the President's exercise of that authority, judicial 

review of an abuse of discretion claim is not available.” Chamber of Com. of U.S. v. Reich, 74 F.3d 

1322, 1331 (D.C. Cir. 1996). Here, “[w]hile the government disputes whether it is engaged in the 

elimination of [USAGM] as a matter of fact, it is not suggesting that doing so would have been an 

exercise of discretion authorized by the statute in question as the Secretary's actions were in 

Dalton.” NTEU, 2025 WL 942772, at *8-9; see also Aids Vaccine Advoc. Coal. v. United States 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 15 of 30



13 
 

Dep't of State, No. CV 25-00400 (AHA), 2025 WL 752378, at *17 (D.D.C. Mar. 10, 2025) (also 

rejecting Dalton argument).  

E. Defendants’ Gutting USAGM to Suppress Reporting they Dislike Is Textbook 
Viewpoint Discrimination in Violation of the First Amendment 

Plaintiffs are likely to succeed on the merits of their First Amendment viewpoint 

discrimination claim. First, as Judge Howell concluded in Turner, the First Amendment protects 

USAGM broadcasters’ speech, pursuant to the balancing test articulated by the Supreme Court in 

Pickering v. Bd. of Educ. of Twp. High Sch. Dist. 205, Will Cnty., Ill., 391 U.S. 563 (1968). Second, 

the Trump Administration’s own statements, including various public statements by Defendant 

Lake, make clear that they decided to gut USAGM and stop its journalism to silence viewpoints 

Defendants disagree with. Third, Defendants’ asserted interest in “balanced” coverage does not 

outweigh Plaintiffs’ interest in commenting upon matters of public concern.  

1. Pickering Applies to Plaintiffs’ First Amendment Claims 

Plaintiffs agree that when typical government employees speak “pursuant to their official 

duties,” their speech is generally not protected by the First Amendment pursuant to Garcetti v. 

Ceballos, 547 U.S. 410 (2006). But the individual Plaintiffs here are not typical government 

employees and their speech is not pure government speech. See id. at 425 (recognizing the work 

of certain government employees “implicates additional constitutional interest that are not fully 

accounted for by [the Supreme Court’] customary employee-speech jurisprudence”); Tripp v. 

Dep’t of Defense, 284 F. Supp. 2d 50, 55-57 (D.D.C. 2003) (reporters for DOD-published Stars 

and Stripes entitled to First Amendment protections). They are journalists and production support 

staff who work for a sui generis agency—one that has a statutory mandate to produce journalism 

with “professional independence and integrity.” 22 U.S.C. § 6204(b). Recognizing VOA 

employees’ unique position as both government employees and newsmakers, Judge Howell 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 16 of 30



14 
 

concluded in Turner that “speech made in relation to editorial and journalistic activities [of 

government-employed journalists] is protected under the First Amendment, using the analysis set 

forth in Pickering,” and is “not fully accounted for by Garcetti.” Turner, 502 F. Supp. at 375-76. 

Turner is the definitive case on USAGM employees’ First Amendment rights.  

Defendants do not offer any reason to depart from Turner’s sound analysis or even analyze 

Turner’s reasoning. Instead, they simply assert that Turner is “not controlling or precedential,” 

Dkt. 88 at 22,6 and generally point to Garcetti and other cases where the speech at issue, unlike 

the speech here and in Turner, was pure government speech. See, e.g., Pleasant Grove City, Utah 

v. Summum, 555 U.S. 460 (2009) (placement of religious monument in public park); Nat’ 

Endowment For Arts v. Finley, 524 U.S. 569 (1998) (National Endowment for the Arts statutory 

merit criteria did not violate First Amendment); Walker v. Texas Div., Sons of Confederate 

Veterans, Inc., 576 U.S. 200 (2015) (Texas specialty license plate designs). The Court should 

follow Judge Howell’s well-reasoned opinion in Turner and analyze Plaintiffs’ First Amendment 

claims under the Pickering framework. 

2. Defendants Are Restraining Plaintiffs’ Speech on Matters of Public 
Concern Because of Plaintiffs’ Viewpoint 

The record makes clear that Defendants have silenced USAGM broadcasts, including 

VOA—both because of the perceived “radical” viewpoint of USAGM’s reporting, generally, and 

 
6 In passing, Defendants cite Achagzai v. Broadcasting Board of Governors for the proposition that 
VOA’s content is government speech that is “not protected by the First Amendment.” No. 14-0768 
(RDM), 2016 WL 471274, at *8 (D.D.C. Feb. 8, 2016). Unlike Turner, the court in Achagzai, an 
employment discrimination case, did not engage in any First Amendment analysis before arriving 
at this conclusion which is, at most, dicta. Relatedly, Jangjoo, another VOA employment case cited 
by Defendants is inapposite because it involved a First Amendment employment retaliation claim 
related to an employee’s internal complaints, not his journalism. See Jangjoo v. Broad. Bd. of 
Govs., 244 F. Supp. 3d 160, 170 (D.D.C. 2017) (plaintiff’s internal emails “air[ing] grievances” 
against supervisors were subject to Garcetti). 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 17 of 30



15 
 

VOA’s reporting on specific topics the White House deems off-limits. This muzzling of USAGM 

journalists based on their perceived viewpoint violates the First Amendment. 

Defendants do not dispute that USAGM employees speak on matters of public concern. 

Nor do Defendants contest that, as a result of Defendants’ pulling the plug on VOA and grantee 

broadcasting, USAGM employees, including all Plaintiffs who contribute to USAGM reporting, 

have been restrained from reporting on matters of public concern.  

Unable to contest these points, Defendants instead argue that these Plaintiffs’ First 

Amendment rights are not implicated here because Defendants have halted all journalism at VOA 

and grantee broadcasters, and not “singled out any one viewpoint.” Dkt. 88 at 24. In other words, 

Defendants’ claim that because they took a chainsaw to an entire agency’s reporting instead of 

using a scalpel to excise specific journalistic positions they disagree with, they did not run afoul 

of the First Amendment. Defendants’ argument misses the mark for three reasons. 

First, Defendants are wrong in contending that viewpoint discrimination “[must be] 

defined on its content.” Dkt. 88 at 24 (quoting United States v. Playboy Ent. Group, Inc., 529 U.S. 

803, 811 (2000)) (modification in Defendants’ brief). Defendants deceptively modify the Playboy 

quote to imply that it articulated a test for viewpoint discrimination, rather than merely discussing 

“the speech at issue” in that case. 529 U.S. at 811. In reality, the Supreme Court has held the 

opposite: viewpoint discrimination does not require a content-based purpose, see Turner Broad. 

Sys. v. F.C.C., 512 U.S. 622, 642 (1994) (“[W]hile a content-based purpose may be sufficient in 

certain circumstances to show that a regulation is content-based, it is not necessary to such a 

showing in all cases.”), and has clarified that viewpoint discrimination is impermissible if it is 

based on animus, even if facially neutral, see Reed v. Town of Gilbert, 576 U.S. 155, 164 (2015).  

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 18 of 30



16 
 

Second, here, Defendants’ public statements demonstrate that they do disagree with the 

content of Plaintiffs’ speech, and that Defendants’ actions are based on animus. For example, in a 

press release that was issued regarding Defendants’ shutdown of VOA, see Dkt. 16-2, the Trump 

administration characterized VOA as “[t]he Voice of Radical America” and explained that 

Defendants’ actions were “taken to ensure that taxpayers are no longer on the hook for radical 

propaganda.” Meanwhile, Defendant Lake issued a press release characterizing VOA’s reporting 

as “parrot[ing] the talking-points of America’s adversaries” and described USAGM staff as 

“terrorist sympathizers.” Dkt. 16-3. Such statements constitute irrefutable evidence of viewpoint 

discrimination. 

Third, contrary to Defendants’ assertion that “Plaintiffs do not point to any specific 

viewpoint-based content that they allege has been suppressed,” Dkt. 88 at 25, Plaintiffs’ record 

unambiguously demonstrates that Defendants are targeting specific, articulable viewpoints. 

Defendants overlook that the White House’s VORA Statement—issued the same day Defendants 

gutted USAGM—included concrete examples of VOA viewpoints the Trump administration 

considers too “radical” to publish. See Dkt. 16-B. These off-limits topics include, among others, 

“anti-Trump comments,” an article about “white privilege,” an article “downplaying the validity 

of the Hunter Biden laptop story,” coverage “too favorable to . . . Joe Biden,” and a segment about 

“transgender migrants seeking asylum in the United States.” Id. Defendants do not acknowledge 

this White House press release at all, though it constitutes direct evidence of Defendants 

discriminating on the basis of VOA journalists’ specific “opinion[s] or perspective[s].” 

Rosenberger v. Rector & Visitors of Univ. of Va., 515 U.S. 819, 829 (1995).  

Defendants argue that “a finding of viewpoint discrimination depends on . . . hostility—or 

favoritism—towards the underlying message expressed.” Dkt. 88 at 24. The White House’s and 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 19 of 30



17 
 

Defendant Lake’s statements demonstrate Defendants’ “hostility towards the underlying message 

expressed” at VOA and its grantee broadcasters, triggering First Amendment scrutiny. Any other 

conclusion would grant the government carte blanche to bypass the First Amendment’s prohibition 

on viewpoint discrimination as long as the government silences an entire network on the basis of 

its viewpoint instead of specific journalists or broadcasts. For example, if the White House 

determined that CBS, as a broadcaster, published reporting with a viewpoint that was too “radical,” 

and revoked CBS’s broadcast license to take its views off the air, such an action would clearly 

constitute unconstitutional viewpoint discrimination. Here too, Defendants’ silencing of USAGM 

broadcasters on the basis of their perceived “radical” viewpoint runs afoul of the First Amendment 

(with the added caveat that Pickering applies because USAGM’s journalists are government 

employees). 

3. Defendants’ Claimed Interest in “Balanced” and “Comprehensive” 
Coverage Does Not Outweigh Plaintiffs’ Speech Interests 

Turning to the second prong of the Pickering test, Plaintiffs’ “interest in commenting upon 

matters of public concern” outweighs the “interest of [Defendants] in promoting the efficiency of 

the public services it performs through its employees.” Sanjour v. E.P.A., 56 F.3d 85, 100 (D.C. 

Cir. 1995) (cleaned up). “The D.C. Circuit has applied a sliding-scale approach at this stage, under 

which “a ‘stronger showing’ of interference with the employer's operation ‘may be necessary if 

the employee’s speech more substantially involve[s] matters of public concerns,’” Turner, 502 F. 

Supp. 3d at 377 (quoting LeFande v. D.C., 841 F.3d 485, 494 (D.C. Cir. 2016)), and “has 

recognized that USAGM and its media outlets have an interest in maintaining an appearance of 

‘the highest journalistic credibility’ that is owed weight in the Pickering analysis,’” id. (quoting 

Navab-Safavi v. Glassman, 637 F.3d 311, 316 (D.C. Cir. 2011)). Because Plaintiffs’ speech 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 20 of 30



18 
 

substantially involves matter of public concern, Defendants must make a “stronger showing” with 

respect to the second prong of the Pickering test.  

As an initial matter, Defendants now abandon the interests they originally asserted 

regarding their gutting of USAGM and mass silencing of USAGM’s journalism: stopping 

perceived “radical” reporting and unspecified “[w]aste, fraud, and abuse.” Dkt. 16-3. Those two 

goals, which the White House and Defendant Lake repeated in public statements, do not appear 

anywhere in Defendants’ Pickering analysis. For the reasons provided in Plaintiffs’ opening brief, 

neither passes scrutiny under Pickering. 

Instead, Defendants now attempt to sidestep Pickering and assert, as a blanket rule, that 

the IBA gives them the authority to gut USAGM and silence USAGM’s journalism to advance the 

government’s “foreign policy objectives” and ensure that “those objectives are being presented in 

a ‘balanced’ and ‘comprehensive’ way.” Dkt. 88 at 26 (quoting 22 U.S.C. § 6202(b)(2)).  Here, as 

in Turner, the Court should reject Defendants’ effort to weaponize 22 U.S.C. § 6202(b)(2) and use 

it to undermine the journalistic integrity of USAGM, obliterate the Statutory Firewall, and violate 

the First Amendment rights of USAGM employees.  

In granting a preliminary injunction in Turner, Judge Howell held that the defendants’ 

actions, which, like here, were taken “on the basis of perceived viewpoint,” “weigh[ed] heavily 

against defendants in the Pickering analysis.” Id. at 381. In so holding, Turner explicitly rejected 

the same argument Defendants advance here: that, under 22 U.S.C. § 6202(b)(2), defendants must 

be able to “ensure that VOA and the networks present a balanced and comprehensive projection 

of United States thought and institutions.” Id. at 382 (cleaned up); see Dkt. 88 at 26. Following 

Turner’s reasoning, in light of the Statutory Firewall and “the IBA’s separation of evaluative and 

review responsibilities from the day-to-day responsibilities assigned to the networks, any argument 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 21 of 30



19 
 

that it is ‘reasonably necessary’ under the IBA regime” for Defendants to gut the agency and pull 

the plug on all broadcasting “is questionable at best.” Turner, 502 F. Supp. 3d at 382. After all, 

“more tailored methods,” short of gutting the agency and halting broadcasts, “are available if 

defendants wish to monitor VOA and network coverage in order to carry out their statutory 

responsibilities.” Id. “For example, VOA’s Best Practices Guide anticipates that USAGM 

leadership will communicate challenges to VOA’s reporting down the chain, presenting one 

alternative forum through which defendants could seek information about VOA stories.” Id. 

(cleaned up). Defendants’ chainsaw approach is not reasonably necessary to advance its asserted 

interest and therefore fails the Pickering balancing test. 

F. Defendants’ Shuttering of USAGM Networks Violates Plaintiffs Jerreat’s and 
Doe 1’s First Amendment Right to Exercise of Editorial Discretion  

Defendants agree that Plaintiffs Jerreat and Doe 1 are both full-time employees who are 

editors at VOA and have been placed on administrative leave. Dkt. 88 at 26-27. Defendants 

therefore concede that these editor plaintiffs have been barred from exercising any editorial 

discretion at VOA. Nevertheless, Defendants argue that these Plaintiffs’ right to exercise editorial 

discretion is not implicated because Defendants have not told them “what they could and could 

not write about.” Dkt. 88 at 27. This is another version of their viewpoint discrimination argument, 

addressed above, that Defendants’ gutting of USAGM cannot trigger First Amendment scrutiny 

because it silenced the entire agency and not specific stories. 

Yet again, Defendants ignore the Trump administration’s own statements, which 

demonstrate that Defendants halted all journalistic and editorial activity at VOA, including 

Plaintiffs Jerreat’s and Doe 1’s exercise of editorial discretion, to purge USAGM and its 

broadcasters of “radical” viewpoints, including journalism regarding topics the White House 

doesn’t like. See Dkt. 16-3. The White House’s VORA Statement explained that Defendants’ 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 22 of 30



20 
 

actions were taken to stop “radical propaganda” at VOA, including coverage featuring “anti-

Trump comments” and which was “too favorable to . . . Joe Biden”—precisely the type of editorial 

interference the First Amendment prohibits. See Miami Herald Pub. Co. v. Tornillo, 418 U.S. 241, 

258 (1974) (“The choice of material to go into a newspaper . . . and treatment of public issues and 

public officials—whether fair or unfair—constitute the exercise of editorial control and judgment” 

that is protected by the First Amendment). Defendants cannot hide from their own public 

statements, including the VORA Statement’s list of editorial topics that are, from the Trump 

administration’s perspective, too “radical” to publish. 

G. Defendants’ Silencing of USAGM Reporting Violates the RSF Plaintiffs, TNG-
CWA, and Their Members’ First Amendment Right to Receive  

Defendants’ shutdown of USAGM’s broadcasts violates RSF, TNG-CWA, and their 

members’ First Amendment right to receive comprehensive news that USAGM’s networks are 

statutorily mandated to broadcast. The First Amendment “protects the right to receive” information 

and ideas. Stanley v. Georgia, 394 U.S. 557, 564 (1969); see Lamont v. Postmaster Gen., 381 U.S. 

301, 307 (1965). Defendants do not dispute this. Their sole claim is that there is no right to 

USAGM-funded “information beyond the statutory minimum requirements established by 

Congress.” ECF 88 at 28. This argument fails for two reasons.  

First, Defendants’ violations of USAGM’s governing statute are precisely what infringes 

Plaintiffs’ right to receive. As Judge Oetken found in granting the TRO, USAGM’s statutory 

requirements cannot “be effectuated if the agency has been shuttered,” and its retention of sixty-

four employees to support the OCB was “hardly sufficient for USAGM’s affiliates to ‘reach a 

significant audience.’” Dkt. 54 at 14-16. See supra at 1.C. 

Second, the Supreme Court and courts in this circuit and others have found a First 

Amendment right to receive information “in a variety of contexts.” Student Press Law Ctr. v. 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 23 of 30



21 
 

Alexander, 778 F. Supp. 1227, 1233 (D.D.C. 1991) (reporting by student press on campus crime).7 

Defendants’ argument that there is no caselaw on the specific right to receive “Global Media-

funded information,” Dkt. 88 at 28, plainly contradicts the consistent understanding that the right 

exists in multiple contexts. Notably, Defendants do not argue their actions would satisfy any level 

of scrutiny required by the burden placed on Plaintiffs’ right to receive information. Nor could 

they—Defendants’ attempts to advance a purported interest in stopping “radical” reporting does 

not satisfy First Amendment scrutiny. 

H. Defendants’ Gutting of USAGM Violates the Statutory Firewall 

As explained above, Defendants have not innocuously “pressed the pause button” at 

USAGM, contra Dkt. 88 at 38; they have pulled the plug on broadcasting, placed nearly all 

employees on administrative leave, and caused the majority of grantee employees to be furloughed 

on the basis of their perceived “radical” viewpoint and coverage of topics the White House has 

deemed off-limits.  Likewise, Plaintiffs are not merely “unhappy with the direction in which 

[VOA] is going.”  Contra id.  Since over a month ago, VOA has not changed “direction[s],” it has 

functionally ceased to exist. The Statutory Firewall does not allow Defendants to “step[] into the 

newsroom themselves” and impose their editorial and journalistic prerogatives onto USAGM’s 

broadcasting, as they have done here. Turner, 502 F. Supp. 3d at 382.8 Nor does it permit 

 
7 See, e.g., Board of Educ. v. Pico, 457 U.S. 853, 868 (1982) (school libraries); Red Lion Broad. 
Co. v. F.C.C., 395 U.S. 367, 390 (1969) (radio broadcasting); Va. State Bd. of Pharmacy v. Va. 
Citizens Consumer Council, 425 U.S. 748, 757, (1976) (advertising); Taylor v. ADR Tr. Corp., 56 
F.3d 1497, 1508 (D.C. Cir. 1995), opinion amended on reh’g, 66 F.3d 1226 (D.C. Cir. 1995) 
(whistleblowing); In re Application of Dow Jones & Co., 842 F.2d 603, 607 (2d Cir. 1988) (news 
media seeking information from participants in a criminal trial). 
8 Plaintiffs did not move for emergency relief based on their Appointments Clause claim (Count 
IX). Plaintiffs therefore do not address Defendants’ arguments on that claim at this juncture.  

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 24 of 30



22 
 

Defendants’ wholesale, ultra vires gutting of USAGM on the basis of its journalists’ perceived 

viewpoint.9 

II. PLAINTIFFS FACE IRREPARABLE HARM 

Defendants fail to address much of the “laundry list” of irreparable harms that Judge 

Oetken identified, Dkt. 54 at 16-20, focusing only on what they characterize as “adverse 

employment actions,” Dkt. 88 at 52-53. Defendants therefore apparently concede that Plaintiffs 

face irreparable harm from: (1) threats to Agency efficacy in the event it ever resumes its functions, 

including the documented difficulty of regaining an audience built over the course of 80 years; (2) 

harm to RSF Plaintiffs who rely on VOA while living and reporting abroad; and (3) harm to Does 

3 and 4 from the loss of their visas. See Dkt. 54 at 16-20.10  

Defendants also do not address the irreparable harm TNG-CWA and its members face. 

Members who work at RFA have been furloughed without pay since March 21. RFA cannot return 

those employees to pay status until USAGM agrees to resume its grant funding on a consistent 

basis. Not only do members face unemployment, but they also face losing their health insurance 

as soon as May 1. See Third Schleuss Decl. ¶¶ 4-6. That presents an acute problem for at least 

three members whose reliance on health insurance is detailed at paragraph 7. Such harm is 

irreparable. See Risteen v. Youth For Understanding, Inc., 245 F. Supp. 2d 1, 16 (D.D.C. 2002). 

Moreover, RFA’s 35 H1B-visa workers face furlough as soon as April 18, which places them at 

 
9 Relatedly, the Statutory Firewall is not “committed to agency discretion by law” or otherwise 
incapable of judicial review. Contra Dkt. 88 at 35.  22 U.S.C. § 6204(b) is mandatory: it requires 
the USAGM CEO to “respect the professional independence and integrity of the Agency” and its 
broadcasters.  Defendant Lake’s and the Trump administration’s public statements impugning 
USAGM’s broadcasters’ journalistic independence and integrity are direct proof of Defendants’ 
violation of the Statutory Firewall 
10 As an update, once Doe 3’s J1 visa expires he will have to leave the United States, but he has 
received a waiver from the obligation to return to his home country for two years after departing 
the United States. Cf. Doe 3 Decl. ¶ 3. 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 25 of 30



23 
 

risk of being deported to their home countries, which include repressive regimes that punish 

journalists. See id. ¶ 8; see also Dkt. 16-15 ¶ 10 (detailing Vietnam’s persecution of journalists, 

including those working on USAGM programming); Dkt. 16-16 ¶ 13 and pages 14-15, 21-22 

(TNG-CWA member statements). TNG-CWA members who do not work at RFA, but who travel 

abroad for their reporting, rely on VOA to inform their own reporting and personal safety. They 

are similarly irreparably harmed as listeners by its silence. See Dkt. 16-16 ¶¶ 15-16. 

The harm to the public-sector union plaintiffs, supra at I.A, alone establishes irreparable 

harm. See League of Women Voters of United States v. Newby, 838 F.3d 1, 8-9 (D.C. Cir. 2016) 

(“obstacles” that “make it more difficult for” organizations “to accomplish their primary mission 

. . . provide injury for purposes both of standing and irreparable harm”). Moreover, the fact that 

USAGM has not yet carried out its “decision” to terminate union members—because it has been 

barred from doing so by the TRO in this case—does not change that the unions face the decimation 

of their membership, and in AFSCME’s case, the elimination of the entire bargaining unit that 

Local 1418 represents. Dkt. 33-2 ¶¶ 3-6, Dkt. 33-2 at 5; Dkt. 33-3 at 6 (“notice of management’s 

decision to implement a reduction in force,” including “plan to send termination notices to” 623 

union-represented employees “in the next few weeks”). “Damocles's sword does not have to 

actually fall on all appellants before the court will issue an injunction.” Id. at 9. 

Moreover, none of the Plaintiffs’ harms are mere employment harms remediable through 

damages. Plaintiffs face losing their jobs at a sui generis Agency to whose mission they have 

dedicated their professional careers. The loss is in service of ending, at least, VOA and RFA 

broadcasts. This is a “genuinely extraordinary situation.” Sampson v. Murray, 415 U.S. 61, 92 

(1974). It is “unlikely [Plaintiffs] could ever find work approaching what [they] now do[]” because 

this work does not exist elsewhere. Bonds v. Heyman, 950 F. Supp. 1202, 1215 (D.D.C. 1997) 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 26 of 30



24 
 

(finding irreparable harm from loss of employment at Smithsonian). Moreover, without 

preliminary relief, the Agency stands to fall apart, meaning there will be no USAGM to return to. 

Does 3 and 4 also face the imminent loss of health insurance. Doe 4 Decl. ¶ 4. Moreover, in 

eliminating Plaintiffs’ jobs, Defendants have labeled them spies and terrorist sympathizers, among 

other things. See supra at p.2.11 These are not run-of-the-mill employment harms. 

Finally, this is a First Amendment case. Roman Cath. Diocese of Brooklyn v. Cuomo, 592 

U.S. 14, 19 (2020) (per curiam) (even short loss of First Amendment rights is irreparable). 

III. THE BALANCE OF THE EQUITIES AND PUBLIC INTEREST FAVOR A 
PRELIMINARY INJUNCTION 

Plaintiffs incorporate their arguments from their opposition to Defendants’ motion to 

dissolve the TRO. See Dkt. 89 at 18-20. Defendants argue that their interest in complying with the 

EO outweighs any public interest favoring an injunction. They ignore that their actions are contrary 

to the EO, see supra at 1-2. They also ignore the “substantial public interest in having 

governmental agencies abide by the federal laws that govern their existence and operations.” 

Newby, 838 F.3d at 12; see also NTEU, 2025 WL 942772, at *43 (rejecting government’s exact 

same equities argument). And they ignore the public interest in international broadcast. See 

RFE/RL, Inc. v. Lake, No. 1:25-CV-799-RCL, 2025 WL 900481, at *4 (D.D.C. Mar. 25, 2025); 

see generally Yazdgerdi Decl. (detailing harm to this interest). 

IV. THERE IS NO BASIS TO ARTIFICIALLY NARROW RELIEF 

The diverse coalition of Plaintiffs in this case all rely on USAGM’s continued 

functionality, including its fulfillment of its statutory broadcast requirements and its grantmaking 

 
11 Defendants’ assertion that “Voice of America employees generally are not parties to this lawsuit” 
is wrong, given that the named Plaintiffs are, as are members of AFSCME, AFGE, and AFSA. 
Moreover, Plaintiffs do assert third-party standing. Dkt. 17 at 42-43. 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 27 of 30



25 
 

obligations. The comprehensive relief Plaintiffs request is necessary to keep the Agency intact, 

and performing its statutory duties, so that it is not irretrievably lost at the end of this litigation. 

The record shows that going dark after 80 years of continuous broadcast threatens the Agency’s 

future viability, as would dispensing with its dedicated and specialized staff. Dkt 16-13 ¶ 18; Dkt. 

16-16 ¶ 19. A comprehensive injunction is therefore “necessary to provide complete relief.” 

Califano v. Yamasaki, 442 U.S. 682, 702 (1979).  

V. NO BOND SHOULD BE REQUIRED 

The government’s bond request should be denied. “[N]o bond” is required where it would 

effectively deny “plaintiffs their right to judicial review of administrative action.” Nat’l Council 

of Nonprofits v. OMB, No. CV 25-239 (LLA), 2025 WL 597959, at *19 (D.D.C. Feb. 25, 2025) 

(citing cases). That arises where a bond would “hold Plaintiffs hostage” for the harm from the 

government’s unlawful withholding of “previously committed funds.” Id. (noting that defendants 

“will personally face no monetary injury from the injunction”). These concerns animated Judge 

Oetken’s bond waiver and are unchanged now. Dkt. 54 at 21; see also Dkt. 89 at 19. Nor is a stay 

pending appeal merited based on Defendants’ bare, unreasoned request for one. 

CONCLUSION 

For the foregoing reasons and those provided in Plaintiffs’ opening brief, Plaintiffs’ motion 

for a preliminary injunction should be granted.  

 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 28 of 30



 
 

Dated: April 16, 2025 
 New York, New York 
 
 
 
GOVERNMENT ACCOUNTABILITY 
PROJECT 
 

/s/                 
David Z. Seide (D.C. Bar # 421899) 
1612 K Street, NW 
Washington, DC 20006 
(202) 457-0034 
davids@whistleblower.org 
 
Counsel for Plaintiffs Patsy Widakuswara, 
Jessica Jerreat, Kathryn Neeper, John Doe 
1, John Doe 2, John Doe 3, and John Doe 4  
 
AMERICAN FEDERATION OF STATE, 
COUNTY, AND MUNICIPAL 
EMPLOYEES, AFL-CIO (AFSCME) 
 

/s/                
Teague Paterson (D.C. Bar # 144528) 
Matthew Blumin (D.C. Bar # 1007008) 
Georgina Yeomans (D.C. Bar # 1510777) 
1625 L Street, N.W. 
Washington, D.C. 20036 
(202) 775-5900 
TPaterson@afscme.org 
MBlumin@afscme.org 
GYeomans@afscme.org 
 
Counsel for Plaintiff American Federation 
of State, County, and Municipal Employees, 
AFL-CIO (AFSCME) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
Respectfully Submitted, 
 
EMERY CELLI BRINCKERHOFF 
ABADY WARD & MAAZEL LLP 
 

/s/                  
Andrew G. Celli, Jr.** 
Debra L. Greenberger** 
Daniel M. Eisenberg (D.C. Bar # 90017823) 
Nick Bourland** 
One Rockefeller Plaza, 8th Floor  
New York, New York 10020  
(212) 763-5000 
acelli@ecbawm.com 
dgreenberger@ecbawm.com 
deisenberg@ecbawm.com 
nbourland@ecbawm.com 
 
Counsel for Plaintiffs Patsy Widakuswara, 
Jessica Jerreat, Kathryn Neeper, John Doe 
1, John Doe 2, John Doe 3, John Doe 4, 
American Federation of State, County and 
Municipal Employees (AFSCME); American 
Federation of Government Employees 
(AFGE); American Foreign Service 
Association (AFSA); and the NewsGuild-
CWA 
 
 
AMERICAN FOREIGN SERVICE 
ASSOCIATION 
 

/s/                
Sharon Papp (D.C. Bar # 107992) 
Raeka Safai (D.C. Bar # 977301) 
2101 E Street, N.W.  
Washington, D.C. 20037 
(202) 338-4045 
papp@afsa.org 
safai@afsa.org 
 
Counsel for Plaintiff American Foreign 
Service Association (AFSA) 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 29 of 30



 
 

AMERICAN FEDERATION OF 
GOVERNMENT EMPLOYEES, AFL-CIO  
 

/s/              
Rushab Sanghvi (DC Bar # 1012814) 
80 F. Street, NW  
Washington, DC 20001  
(202) 639-6424 
SanghR@afge.org 
 
Counsel for American Federation of 
Government Employees, AFL-CIO (AFGE). 

 
DEMOCRACY FORWARD 
FOUNDATION  
 

/s/ 
Kristin Bateman (admitted only in 
California; practice supervised by members 
of the D.C. bar)** 
Robin F. Thurston (D.C. Bar # 1531399) 
Skye L. Perryman (D.C. Bar # 984573) 
P.O. Box 34553  
Washington, DC 20043  
(202) 448-9090 
kbateman@democracyforward.org 
rthurston@democracyforward.org 
sperryman@democracyforward.org  
 
Counsel for Plaintiffs American Federation 
of State, County and Municipal Employees 
(AFSCME); American Federation of 
Government Employees (AFGE); American 
Foreign Service Association (AFSA); and 
the NewsGuild-CWA 
 
 
 
 
 
 
 

 
1 The views expressed herein do not purport to represent the institutional views of Yale Law 
School, if any. 

STATE DEMOCRACY DEFENDERS 
FUND 
 

/s/                   
Norman L. Eisen (D.C. Bar # 435051) 
Joshua Kolb** 
600 Pennsylvania Avenue SE #15180 
Washington, DC 20003 
Norman@statedemocracydefenders.org 
Joshua@statedemocracydefenders.org 
 
Counsel for Reporters Sans Frontières, 
Reporters Without Borders, Inc., American 
Federation of State, County and Municipal 
Employees (AFSCME); and American 
Federation of Government Employees 
(AFGE) 
 
 
MEDIA FREEDOM & INFORMATION 
ACCESS CLINIC - YALE LAW 
SCHOOL1 
 

/s/                   
David A. Schulz (D.C. Bar # 459197) 
127 Wall Street 
New Haven, CT 06520 
(212) 663-6162 
David.schulz@YLSClinics.org 
 
Counsel for Plaintiffs Patsy Widakuswara, 
Jessica Jerreat, Kathryn Neeper, and John 
Does 1-4 
 
 
 
** Pro hac vice application pending 
 
 
 

Case 1:25-cv-01015-RCL     Document 92     Filed 04/16/25     Page 30 of 30


	preliminary statement
	ARGUMENT
	I. plaintiffs are likely to succeed on the merits
	A. All Plaintiffs Have Standing
	B. The Court Has Jurisdiction Over Plaintiffs’ Claims
	1. Plaintiffs Are Not Channeled to an Administrative Agency
	2. The Tucker Act Does Not Divest this Court of Jurisdiction

	C. Plaintiffs Are Likely to Prevail on their APA Claims
	D. Plaintiffs Are Likely to Succeed on the Merits of their Ultra Vires and Mandamus Claims
	E. Defendants’ Gutting USAGM to Suppress Reporting they Dislike Is Textbook Viewpoint Discrimination in Violation of the First Amendment
	1. Pickering Applies to Plaintiffs’ First Amendment Claims
	2. Defendants Are Restraining Plaintiffs’ Speech on Matters of Public Concern Because of Plaintiffs’ Viewpoint
	3. Defendants’ Claimed Interest in “Balanced” and “Comprehensive” Coverage Does Not Outweigh Plaintiffs’ Speech Interests

	F. Defendants’ Shuttering of USAGM Networks Violates Plaintiffs Jerreat’s and Doe 1’s First Amendment Right to Exercise of Editorial Discretion
	G. Defendants’ Silencing of USAGM Reporting Violates the RSF Plaintiffs, TNG-CWA, and Their Members’ First Amendment Right to Receive
	H. Defendants’ Gutting of USAGM Violates the Statutory Firewall

	II. plaintiffs Face irreparablE harm
	III. the balance of the equities and public interest favor a preliminary injunction
	IV. there is no basis to artificially narrow relief
	V. no bond should be required

	conclusion

